söndag 28 augusti 2011

Bokhandlarna svarar: Vad lockar dig ur höstutgivningen?

Susanna Mattsson:

Bland romanerna ser jag sjukt mycket fram emot Karl Ove Knausgårds "Min Kamp 3" som släpps i oktober. Nu har jag fått med min mamma på Knausgård-tåget och vår lilla fanclub är grymt peppad. Och eftersom jag även är ett stort fan av Dawn French hoppas jag att hennes romandebut "En liten smula underbar" lever upp till min förväntningar. Lena Einhorns "Siri" om Siri von Essen är jag också sugen på, som den gamla inbitna Strindbergälskare jag är. Och så undrar jag vad Amanda Svensson ("Hey Dolly") kan bjuda på i nya "Välkommen till den här världen".

På deckarfronten är jag nyfiken på Johan Theorins "Sankta Psyko". Har läst Ölands-serien (där "Skumtimmen" ju är den klarast lysande stjärnan och "Blodläge" lite trist) och undrar vad han kan hitta på när han byter miljö och huvudpersoner. Och så släpps en ny Peter Robinson, och det är ju alltid... mysigt. Ja, faktiskt.
Faktasidan inkluderar en bok jag gärna ger i present till min sambo; Ika Johannessons och Jon Jefferson Klingbergs "Blod Eld Död - En svensk metalhistoria". Och vi båda vill nog läsa Hannes Råstams bok om Thomas Quick/Sture Bergwall och den rättsskandal som rullas upp i takt med att Råstam gräver djupare i hans fall. Och så ska jag såklart ha Håkan Lahgers Dylan-bok (ja, jag är en av dem som tycker att han ska få Nobel-priset, Dylan alltså, inte Lahger).

Barnböckerna så slutligen: Två gamla favoriter släpper nytt. Pia Lindenbaum kommer med en bok om Gittan och Stina Wirsén med inte mindre än två "Vem"-böcker. Det kan inte bli annat än fantastiskt. Äntligen lite nytt att strössla över barnen i bekantskapskretsen.

Nu har jag säkert missat hälften, men hösten har ju knappt börjat. Det finns tid att komma på vad jag glömt just nu och läsa det också.

Johan Zillén:

Lars Keplers nya – "Eldvittnet" - ser jag fram emot. Tycker att de bägge första (särskilt Paganinikontraktet) varit riktigt god deckarunderhållning i Stieg Larsson-anda.

Visst, det är inte stor litteratur som stannar med dig men perkele vad kul det är!

Austin Wright – "Tony & Susan"

Har hört mycket god om detta bortglömda mästerverk som ges ut på svenska för första gången i höst. Författaren dog 2003, så någon uppföljare är inte trolig (Fast det går ju för Ludlum & Jordan).

Dawn French – "En liten smula underbar"

En av världens roligaste kvinnor romandebuterar. Borde båda för storverk. Har provläst första kapitlet och det var mycket lovande.

Jonathan Franzen – "Frihet"
Obamas favoritbok. Måste kollas upp. Tyckte mycket om den ”Lars Norenska” stämningen i genombrottsboken ”Tillrättaläganden”.

Max Brooks - "Världskrig Z : en muntlig historik över zombiekrigen"

Kom igen. Du vet att du vill också…. ;-) Måste läsa den innan Brad Pitt-filmatiseringen kommer….

Thomas Enger – "Skendöd"

En ny norrman i Nesbö-stil. Jag ger det gärna en chans.

Johan Theorin – "Sankta Psyko"

Författaren lämnar Öland och utlovar oss en riktig rysare. Tack.

Anders de la Motte – "Buzz"

Ska Skånes nya Deckarkung lyckas med uppföljaren till förra årets svenska deckardebut Geim?

Att döma av det lilla jag läst tror jag det.

…och många, många fler. Hinner nog inte umgås med familjen i höst heller…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar